mandag den 23. juli 2012

Her går det oftest galt når man starter en hjemmeside eller webshop


Hvis ikke man fra starten af har en klar vision og målsætning med sin hjemmeside eller webshop, går det ofte galt, på den måde, at man ikke lige har tid eller lyst at opdatere ting, man troede at det hele kunne køre af sig selv osv.

Intet passer sig selv

En hjemmeside eller webshop skal holdes ajour. Mange folk tror at når først man har skudt sin portal i gang, så passer den helt sig selv om man har tid til alt det sjove. Dette er en komplet misforståelse!
Det kræver ben hårdt arbejde at drive en hjemmeside eller webshop, hvis denne skal have succes eller generere omsætning; der skal opdateres tekster og beskrivelser så de konstant svarer til hvad kunder søger på, og for at vise at siden ”lever”. Du kender det sikkert nok fra dig selv; du besøger en hjemmeside, der er animerede fakler og grimme scroll-bar og farver som var moderne i 90'erne. En hjemmeside hvor der står en masse, som tydeligvis ikke er ændret de sidste 5 år eller mere. Du forlader siden uden egentlig at læse og forstå så meget af alt det de skriver, fordi din underbevidsthed lige siger dig, at den her side er ikke relevant for det du lige har brug for at vide mere om.

Så sæt dig det klart, at du skal opdatere og ajourføre din hjemmeside løbende, hvis den altså skal have succes. Og hvis du handler med 5 produkter, så vil du måske mene, at det nok er begrænset hvor meget du lige kan opdatere... Men du tager fejl. Du skal altid se om formuleringerne passer med nutidens trend for hvad kunder søger på, du skal komme med nye tips til anvendelsesmuligheder, nye referencer, nye kommentarer fra kunder og holder du åbent hus eller er med på messer eller har du bare det mindste aktivitet, så skriv endelig om det på din hjemmeside eller i din nyhedssektion til din webshop.
Den slags arbejde gør, at din side opfattes som mere relevant og aktuel, og du får mere besøg på din side.

Hvordan du formulerer dig, uden at virke påtrængende og alt for ”sælgende”, findes der mange bøger, hjemmesider og blogs om, så det vil vi ikke skrive om her.

Vi tager som sagt udgangspunkt i at du er afklaret med hvad din mission og vision og strategi er, og du derfor læser det her fordi du vil vide mere om hvordan man bygger sin egen hjemmeside eller webshop og kommer online.

Sådan forbereder du dig

Inden vi går videre med næste indlæg som omhandler domænenavn, skal du til at finde på et navn som hjemmesiden skal kunne findes på.
Det er fint med dit firmanavn, men mange gange er firmanavne enten meget lange eller sammensat af flere ord, og så bliver det forvirrende for en potentiel besøgende at huske om der skal bindestreg mellem ordene eller om der skal danske tegn i navnet osv. Det kender du sikkert selv, og så bruger du bare google i stedet, og finder så ikke siden fordi den ikke er blandt de første 2-3 siders søgeresultat du lige kigger igennem, og du opgiver og sætter dig for at du vil prøve en anden gang hvis du lige finder adressen igen, og der går måneder inden du igen kommer forbi.
Dette vil du naturligvis ikke udsættes for at de besøgende gør ved din webshop eller hjemmeside, og derfor har du tænkt et godt navn ud, og du har tjekket på en domænetjekker, at navnet er ledigt. De fleste webhoteller har en sådanne service. Du kan eksempelvis bruge Webhosting – MyWebToNet til at tjekke om dit ønskede navn som en bruger kan skrive ind i sin internetbrowser, efter han/hun har skrevet www.
Det der kommer efter www. Er et såkaldt domænenavn. Mere herom i næste indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar