Hvis ikke man fra starten af har en klar vision og målsætning med sin hjemmeside eller webshop, går det ofte galt, på den måde, at man ikke lige har tid eller lyst at opdatere ting, man troede at det hele kunne køre af sig selv osv.
Intet passer sig selv
En hjemmeside eller webshop skal holdes
ajour. Mange folk tror at når først man har
skudt sin portal i gang, så passer den helt sig selv om man har tid
til alt det sjove. Dette er en komplet misforståelse!
Det kræver ben hårdt arbejde at drive
en hjemmeside eller webshop, hvis denne skal have succes eller
generere omsætning; der skal opdateres tekster og beskrivelser så
de konstant svarer til hvad kunder søger på, og for at vise at
siden ”lever”. Du kender det sikkert nok fra dig selv; du besøger
en hjemmeside, der er animerede fakler og grimme scroll-bar og farver
som var moderne i 90'erne. En hjemmeside hvor der står en masse, som
tydeligvis ikke er ændret de sidste 5 år eller mere. Du forlader
siden uden egentlig at læse og forstå så meget af alt det de
skriver, fordi din underbevidsthed lige siger dig, at den her side er
ikke relevant for det du lige har brug for at vide mere om.
Så sæt dig det klart, at du skal
opdatere og ajourføre din hjemmeside løbende, hvis den altså skal
have succes. Og hvis du handler med 5 produkter, så vil du måske
mene, at det nok er begrænset hvor meget du lige kan opdatere... Men
du tager fejl. Du skal altid se om formuleringerne passer med
nutidens trend for hvad kunder søger på, du skal komme med nye tips
til anvendelsesmuligheder, nye referencer, nye kommentarer fra kunder
og holder du åbent hus eller er med på messer eller har du bare det
mindste aktivitet, så skriv endelig om det på din hjemmeside eller
i din nyhedssektion til din webshop.
Den slags arbejde gør, at din side
opfattes som mere relevant og aktuel, og du får mere besøg på din
side.
Hvordan du formulerer dig, uden at
virke påtrængende og alt for ”sælgende”, findes der mange
bøger, hjemmesider og blogs om, så det vil vi ikke skrive om her.
Vi tager som sagt udgangspunkt i at du
er afklaret med hvad din mission og vision og strategi er, og du
derfor læser det her fordi du vil vide mere om hvordan man bygger
sin egen hjemmeside eller webshop og kommer online.
Sådan forbereder du dig
Inden vi går videre med næste indlæg
som omhandler domænenavn, skal du til at finde på et navn som
hjemmesiden skal kunne findes på.
Det er fint med dit firmanavn, men
mange gange er firmanavne enten meget lange eller sammensat af flere
ord, og så bliver det forvirrende for en potentiel besøgende at
huske om der skal bindestreg mellem ordene eller om der skal danske
tegn i navnet osv. Det kender du sikkert selv, og så bruger du bare
google i stedet, og finder så ikke siden fordi den ikke er blandt de
første 2-3 siders søgeresultat du lige kigger igennem, og du
opgiver og sætter dig for at du vil prøve en anden gang hvis du
lige finder adressen igen, og der går måneder inden du igen kommer
forbi.
Dette vil du naturligvis ikke udsættes
for at de besøgende gør ved din webshop eller hjemmeside, og derfor
har du tænkt et godt navn ud, og du har tjekket på en
domænetjekker, at navnet er ledigt. De fleste webhoteller har en
sådanne service. Du kan eksempelvis bruge Webhosting – MyWebToNet
til at tjekke om dit ønskede navn som en bruger kan skrive ind i sin
internetbrowser, efter han/hun har skrevet www.
Det der kommer efter www. Er et såkaldt
domænenavn. Mere herom i næste indlæg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar